Strandskyddsdispens, ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningAktuell lagstiftning
Strandskyddsbestämmelserna finns i Miljöbalken, 7 kapitlet §§ 13-18.
Information
Syftet med strandskyddet är att stränderna idag och i framtiden ska vara tillgängliga för friluftslivet samt att bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet. I Sverige har stränderna haft ett unikt skydd sedan 1950-talet.
Vid hav, sjöar och vattendrag råder generellt strandskydd omfattande land- och vattenområdet intill 100 meter från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd. Vid Skagern, Unden (inkl Edsån), Gårdsjön, Vallsjön, Narven, Vristulven, Ymsen, Östen, Ålsjön, Sänningen, Velen och Mullsjön är strandskyddet utökat till 200 m. Vid Vänern och Viken är strandskyddet utökat till 300 m.
För att få dispens krävs det ett särskilt skäl som anges i Miljöbalken 7 kap 18c §.
Avgift för handläggningen uttages enligt Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område antagen av kommunfullmäktige. Aktuellt belopp hittar du i Miljöbalken Bilaga 1 under rubriken "Skydd av områden enl. 7 Kap Miljöbalken". Aktuell taxa finns publicerad på kommunens hemsida. Styrande dokument, taxor och avgifter - Mariestad
Ni kan läsa mer om Strandskyddsdispens på Mariestad kommuns hemsida Strandskydd - Mariestad
Bifogade handlingar
För att din ansökan ska kunna behandlas behöver följande handlingar skickas med.
- Översiktskarta - En översiktlig karta över området i vilket strandskyddsdispensen ska gälla, skala cirka 1:5000. Denna karta ska visa nuläge, innan förändringar/ombyggnad/tillbyggnad.
- Situationsplan - En karta som visar det aktuella området där du söker strandskyddsdispens. Kartan ska vara detaljerad och visa befintliga fastigheter, hus, byggnader, konstruktioner samt vara måttsatt (storlek på alla byggnader ska framgå tydligt, längd, bredd höjd i meter). Du ska även rita in den/de förändringar du vill genomföra, exempelvis in inritad brygga. Ange storlek/mått samt beskriv i text.
- Fotografier över platsen - Bifoga gärna en eller flera fotografier som visar platsen för den önskade dispensen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Andra uppgifter
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till kommunens dataskyddsombud. Nås enklast på dataskyddsombud@mariestad.se, dataskyddsombud@toreboda.se eller dataskyddsombud@gullspang.se. Det går också att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMYs hemsida (IMY, Integritetsskyddsmyndigheten https://imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
mbn@mariestad.se
Verksamhet Miljö och bygg
mbn@mariestad.se
0501 - 75 60 05
Följande behövs för e-tjänsten
- BankID
- Fastighetsuppgifter
- Situationsplan
- Översiktskarta
- Fotografier från platsen