Utbildning, klagomål
Har du klagomål på utbildningen inom förskola, skola, fritidshem, gymnasieskola eller vuxenutbildning? Det är viktigt att vi får information om det som inte fungerar och sådant som kan bli bättre.
- Kontakta personalen
I första hand hör du av dig till förskolan eller skolan.
Du kan kontakta dem via e-post, telefon eller prata med dem direkt. - Kontakta rektor
Om du inte är nöjd med svaret från personalen kontaktar du rektor. Det är rektorn som är ansvarig för den förskola/skola ditt barn går på. - Kontakta Mariestad kommun som är huvudman
Om du tycker att den kommunala verksamheten inte agerar kan du kontakta Mariestad kommun som är huvudman. Utbildningsförvaltningen hanterar då klagomålet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till kommunens dataskyddsombud. Nås enklast på dataskyddsombud@mariestad.se, dataskyddsombud@toreboda.se eller dataskyddsombud@gullspang.se. Det går också att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMYs hemsida (IMY, Integritetsskyddsmyndigheten https://imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
un@mariestad.se
Utbildningsnämnden
un@mariestad.se