Vatten och avlopp - ägarbyte vid försäljning eller köp av fastighet

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

När en fastighet med kommunalt vatten och avlopp säljs ska anmälan om ägarbyte och avläsning av vattenmätare ske. Det gör säljare och köpare via denna e-tjänst. Båda parter signerar med Bank-ID. Har inte båda parter Bank-ID, kontakta medborgarkontoret. 

När registreringen gjorts lägger vi upp köparen som kund, gör en slutfaktura till säljaren och ändrar ägare av fastigheten i vårt kundregister.

Följande uppgifter ska lämnas in, finns det tillgängligt går det snabbt och enkelt att fylla i anmälan.

  • Överlåtelsedag
  • Vattenmätaravläsning på överlåtelsedagen
  • Adressuppgifter till fastigheten som ska säljas
  • Personuppgifter (personnummer, namn, adress, e-post, telefonnummer) till säljare och köpare
  • Fakturaadress 
  • Hur många som ska bo i huset 

Till dess att anmälan registrerats hos oss står säljaren kvar som betalningsansvarig.

Följande behövs för e-tjänsten

  • Bank-ID

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa